U bent hier:

Uitnodiging Voederbomen excursie in NL

07/09/2021

10 september wordt er een excursie gehouden naar 2 bedrijven die veel ervaring hebben met voederbomen. Hieronder de link Voederbomen voor bio-herkauwers: lessen uit Nederland (google.com) om je aan te melden.  Tijdens deze excursie zoeken we inspiratie voor het toepassen van voederbomen op je landbouwbedrijf bij Nederlandse collega's met een 10-tal jaar ervaring. Welke positieve (en negatieve) ervaringen hebben zij? Hoe hebben ze het aangepakt? Hoe zien ze de toekomst? Welke lessen trek je hieruit als je zelf voederbomen praktisch wil integreren in je bedrijfsvoering? De nadruk ligt op ervaringen uitwisselen tussen de deelnemers en de aanwezige experts. In de voormiddag bezoeken we het biologisch melkveebedrijf van de familie van Balkom. Meer dan 10 jaar geleden legden ze een proefveld met diverse voederbomen aan. Met wildcamera’s legden ze het graasgedrag van hun Holsteinkoeien vast. In de namiddag brengen we een bezoek aan het biologisch melkveebedrijf van Sjaak Sprangers. Sjaak houdt een 70-tal Jerseykoeien. Hij plantte een 8-tal jaar geleden ruim 2000 voederbomen aan. Bijzonder is ook zijn innovatieve dier- en milieuvriendelijke kwatrijnstal (www.kwatrijn.com). Beide melkveehouders zijn lid van het Praktijknetwerk Voederbomen en Multifunctioneel Landgebruik, (www.voederbomen.nl) en Stichting Duinboeren. Binnen het netwerk wordt er onderzoek gedaan naar de voederwaarden van verschillende bladsoorten voor koeien en geiten. Daarnaast worden andere toepassingen van bomen op het boerenbedrijf onderzocht, bijvoorbeeld voor energiewinning, als nestplaats voor vogels, als stuifmeel en nectarbron voor nuttige insecten en als nutriëntenbuffer naar het oppervlaktewater.

Hazelaar valt in de smaak bij geiten; Een aantal jaren geleden (2006) is er een smaaktest met boomgroenvoer (bladeren en twijgen) in de voederruif van geiten gehouden. Daar werd toen met geiten vastgesteld dat ze het notenblad volledig links lieten liggen. Hieronder een kopie van de bevindingen toen gemaakt. Alleen al uit de vorm van de boomkruin en de ontoegankelijkheid van het merendeel van het blad, ook voor grootvee, achtte ik het toen eerder onwaarschijnlijk dat geiten het zouden lusten. De waarneming toen bevestigde mijn vermoeden. Deze smaaktesten gebeurden in de lente (mei-juni) dus met vrij jong blad. Ouder notenblad wordt misschien wel beter benut, hoewel smakelijkheid, en ruw eiwitgehaltes meestal afnemen bij veroudering van boombladeren.